Örökös Ökoiskola
Örökös Ökoiskola
ÖKO – KÓDEX
Környezetvédelmi házirend
- Takarékoskodok az erőforrásainkkal:
- Elsősorban a természetes fényt használom, feleslegesen nem működtetem a világítótesteket.
- Takarékoskodok a vízzel, csak szükséges menyiséget használok.
- Fűtési időszakban betartom a hőmérsékletre vonatkozó szabályokat – rövid ideig szellőztetek, az évszaknak, a külső hőmérsékletnek megfelelően öltözködök (hideg időszakban rétegesen).
- A szemetet a kukába dobom. Törekszem a hulladékcsökkentésre.
- Részt veszek a szelektív hulladékgyűjtésben otthon és az iskolában is
(papír, használtolaj, műanyag, fém, szárazelem, komposzt).
- Részt veszek a szelektív hulladékgyűjtésben otthon és az iskolában is
- Az újra hasznosított és újra hasznosítható termékeket részesítem előnyben!
Igyekszem mellőzni az eldobható eszközöket. - Az iskolai eseményeken – Sport nap, sulibuli, Eötvös-nap -, rendezvényeken saját evő és ivóeszközeimet használom.
- Lehetőség szerint gyalog vagy kerékpárral, illetve tömegközlekedéssel járok iskolába!
- Részt veszek a környezetvédelmi jeles napok programjain!
Túrázok, kirándulok, megismerem a szűkebb és tágabb környezetemet. - Tudatosan vásárolok, nem veszek felesleges dolgokat.
- A környezetem, a természet tisztaságát, épségét megőrzöm.
- Részt vállalok az iskolában
- az iskolaudvar, az iskolakerti földterületet gondozásában, tisztán tartásában.
- a fák- és virágok ültetésében, ápolásában!
- az osztálytermünk növényeinek ápolásában.
- a téli madáretetésben.
- az iskolai Öti cica gondozásában, etetésében részt vállalok.
- Odafigyelek a saját és társaim testi épségére, egészségére.
Betartom az alapvető higiéniés szabályokat. - Törekszem arra, hogy a mozgás, a sportolás része legyen mindennapjaimnak!
- Igyekszem tudatosan és egészségesen táplálkozni.
- Jó kedvvel fogok hozzá az elvégzendő feladataimhoz!
2024-2025
ÖKO-pályázatfigyelő munka csoport munkaterve 24-25
2023-2024
2022-2023
- Fenntarthatósági témahét 2023
- Fenntarthatósági témahét képekben
- Fenntarthatósági – öko munkaközösség munkaterve 2022-2023-as tanév
- 2022/20023 tanév Öko-fenntarthatósági munkaterv kiegészítése
- Fenntarthatósági – öko munkaközösség beszámoló 2022-2023-as tanév
2021-2022
- Víz világnapja 2022. március 22.
- Föld napja 2022. április 22.
- Gondolatok a Föld napján
- Föld napja -iskolai udvarrendezés, virág ültetés
- Föld napja -Közösségi Ház virág ültetés
- Öko munkaközösség év végi beszámolója – 2021-2022 tanév
- Munkaterv a 2021/2022-es tanévre
2020-2021
- Ökoiskolai faliújság a járvány idején- Élő bolygónk
- Fedezd fel az örökséged- erdőismereti vetélkedő
- I. Kárpát-medencei Kindler József – Láng István fenntartható fejlődés tanulmányi verseny
- A víz érték, becsüld meg!
- Fenntarthatósági témahét 2021
- Saját komposztáló beindítása iskolánkban
- A 2020/2021 tanév beszámolója
- Munkaterv a 2020/2021-es tanévre
- Méhecske legelő készítése
- Iskolánk magaságyása az Arany János Közösségi házban
- Megújúlt oklevelünk!
- TeSzedd 2021! október 23.
2019-2020
- Ökoiskolai faliújság a járvány idején
- Diákjaink is előszeretettel gyűjtik szelektíven a hulladékot!
- A víz világnapja 2020
- Nemzetközi energiatakarékossági világnap 2020. március 6.
- 2020 első félév beszámolója
- Mindenki mindenkiért
- Föld napja 2020 - ELBIR
- Föld napja 2020. április 22.
- Tavaszi takarítás iskolánkban és az erdős övezetünkben:
A járvány idején iskolánk gondnoka tartotta rendben környezetünket. Némi külső segítséggel a fák is fellélegezhettek, megszabadulva száraz ágaiktól. Udvarunk hátsó részén megújult az aljnövényzet és a kiserdő.
A rendészeti szakmai gyakorlatot szép zöld és virágos környezetben kezdték el tanulónik június közepén.
- 2019/2020 tanév beszámolója
- PAKS II. Látványos interaktív kiállítás
- Munkaterv a 2020/2021-es tanévre
- Facsemete ültetés
- Kutyabemutató
- Fenntarthatósági témahét 2020
- Fenntarthatósági témahét iskolánkban 2020
2018-2019
- Te Szedd! 2019 március 22.
- A Föld napja 2019
- Öko faliújság
- A Világ legnagyobb tanórája 2019
- Egészségnap 2019.06.14.
- Iskolánk madáretetője
- 2018/2019 tanév beszámolója
2017-2018
- Fenntarthatóság 2018
- Föld napja 2018.04.26.
- Tisztítsuk meg együtt Gyált! (2018.05.05.)
- Udvari kijárat megtisztítása (2018. tavasz)
- Eötvös nap 2018
- Helyiségeink növényekkel
- 2017/2018 tanév beszámolója
Kis konyhakertünk első termései! (2018. nyár)
Horváthné Körmendi Andreát az intézmény igazgatóját kérdeztük az Ökoiskola Címről:
Mit jelent az ökoiskola?
Elsősorban intézményi szintű elköteleződést a fenntarthatóság, az emberiség értékeinek megőrzésére és megvalósítására. Szemléletváltozást jelent, hogy az új generációk ne csak ismerjék a globális világ eseményeit, de tevőlegesen is vegyenek részt a közvetlen és tágabb környezetük alakításában. Az Ökoiskola Programot 2000-ben közösen indította útjára az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium a fenntartható fejlődés tanítása és közvetítése iránt elkötelezett iskolák részére. Vannak első díjasok, vannak megújítók és vannak örökös ökoiskolák is. (A mi célunk is ez utóbbi megszerzése). 2016-tól több mint 900 iskola nyerte el a címet, ez a magyar iskolák 23%-a. A globális felelősségvállalásra nevelés gyakorlatilag minden műveltségterületen megjelenik, így tulajdonképpen minden tantárgyba beágyazhatóak valamilyen módon. Ezen kívül helye van a tanórai és a tanórán kívüli programokban is.
Milyen feltételeknek kellett megfelelni a cím elnyeréséhez?
A cím elnyeréséért pályázni kellett. Mi az előző tanév II. félévében nyújtottuk be pályázatunkat. Többek között egy önértékelési adatlapot kellett kitöltenünk, azokat dokumentumokkal alátámasztva, azoknak megfelelő pontszámokat lehetett összegyűjteni. Az iskola éves munkatervében kiemelt helyen kell, hogy megjelenjen a környezettudatossággal, a fenntarthatósággal, egészségfejlesztéssel kapcsolatos programok kínálata. Mind a nevelőtestületnek, tanáraik által pedig diákjainknak elkötelezettnek kell lenni a célokkal. Megvalósítható programokat vállaltunk a következő három évre vonatkozóan, mint például egy bio konyhakert kialakítása az udvaron, osztálytermenként minimum 4 db növény elhelyezése és gondozása.
A gyakorlatban milyen változásokat jelent a tanárok és a diákok életében ökoiskolaként működni?
Szeretnénk, ha a tanulóink mindennapjaiba beépülne például az iskolai, majd a közterületeken való szemetelés mellőzése, a PET-palackok, papírok elhelyezése a szelektív tárolókba, órák után a világítás lekapcsolása és még sorolhatnánk. De ide tartoznak a hagyományaink őrzése is. Természetesen az iskola honlapján is elhelyezhetjük az ökoiskola hivatalos logóját, valamint az ezzel kapcsolatos dokumentációnkat fogjuk megjeleníteni a menüpontban. Az Ökoiskola Címet 2020-ig kaptuk, ezt követően újabb pályázatot kell írni a megújításhoz, majd az Örökös Ökoiskola Cím elnyerése a cél.
A jövő iránt érzett felelősség feltételezi, hogy a tudatos magyar állampolgárok, aktív polgárként éljék meg identitásukat, őrizzék az emberiség értékeit és a kor szellemét megértve készek legyenek a Fenntartható Fejlődési Célok befogadására és megvalósítására. A globális nevelés bevezetése a formális oktatásba elsősorban azt jelenti, hogy szemléletváltozásra van szükség, hogy az új generációk ne csupán ismereteket szerezzenek a globális világ eseményeiről, hanem a globális felelősségvállalással, mint 6 megszerzett képességgel részt vállaljanak maguk is a közvetlen és tágabb környezetük alakításában.
A magyar fiatalok 2015-ben a Fejlesztés Európai Évében számos rendezvényen találkoztak a globális neveléssel kapcsolatos programokkal és feladatokkal, és bemutathatták ismereteiket, képességeiket is. Ezek a programok nagy érdeklődést váltottak ki. Sajnos az informális tanulási és képzési eljárásokban rejlő lehetőségeket (pl. a tapasztalati tanulást, a szabad tanulást, a gyakorlati tanulást, a saját élményű tanulást, a média-tanulást, az elearning-et, a digitális oktatást) kevésbé használták ki korábban. A modern tájékoztatási eszközök, az élménnyé váló tanulás a fiatalokat közelebb hozza a problémák megértéséhez.
A másik sikeres folyamat a környezeti nevelésben, illetve a fenntarthatóságra nevelésben az Ökoiskola Program és Hálózat kiépítése volt Magyarországon. Az Ökoiskola Programot 2000-ben indította útjára az oktatási és a környezetvédelmi minisztérium a fenntartható fejlődés tanítása és közvetítése iránt elkötelezett ún. „egész iskolás megközelítés”-t alkalmazó iskolák részére. A Program alapja az „Ökoiskola” cím, melyet pályázat alapján a köznevelésért és a környezetvédelemért felelős miniszter adományoz. A Programot segíti a címmel rendelkező köznevelési intézmények tudásmegosztó és tudásbővítő hálózata (Ökoiskola Hálózat), egy tematikus honlap, egy hírlevél, az Ökoiskolai nevelési-oktatási program modulgyűjteménnyel, néhány pedagógus továbbképzés, évente több hazai szakmai rendezvény, valamint a nemzetközi és hazai szakmai-tudományos közéletben való részvételi lehetőség a fenntarthatóság tanulása témájában.
Az egész világot érintő átfogó kérdésekre vonatkozóan az egyén, az állam, a civil szféra, a kisebb és nagyobb közösségek felelősségét, lehetőségeit, feladatait hangsúlyozza a világ globalizálódásában rejlő lehetőségek kihasználásában és a veszélyek csökkentésében, elhárításában. A Nat az iskolai műveltséget – az EU oktatáspolitikai elveinek megfelelően – ún. kulcskompetenciák köré rendezi. A szociális (társas) és állampolgári kompetencia tartalmazza egyebek között a közjó iránti elkötelezettséghez szükséges ismeretek, gondolkodásmód és készségek elsajátítását, az e tevékenységek végzése iránti igény felkeltését, az egészséges életvitel kialakítását, a személyes előítéletek leküzdését, az emberi jogok teljes körű tiszteletét, a közösségi, a helyi, a magyar és az európai identitás kialakulását és tartalommal való „megtöltését”.
A kulcskompetenciák rendszere tehát az egyik olyan fogalmi keret, amelyben a NAT megjeleníti a globális szempontokat. Az aktív állampolgári magatartáshoz szükséges részképességek, értékorientációk, beállítódások elsajátítását döntően a tanulók aktív részvételére építő tanítás és tanulásszervezési eljárások minősége, illetve az iskolai élet demokratikus gyakorlata biztosíthatja. A globális felelősségvállalásra nevelés tartalmai és módszerei gyakorlatilag minden műveltségterületen megjelennek, ezért szinte minden tantárgyba beágyazhatóak. A globális felelősségvállalásra nevelésnek helye van mind a tanórai, mind a tanórán kívüli keretek között. A globális felelősségvállalásra nevelés kapcsolódik a társadalmi felelősségvállaláshoz az iskolai közösségi szolgálat révén is.
Az Ökoiskolai nevelési-oktatási programot tekintve a globális nevelés témakörben kifejlesztett modulok bemutatása, tapasztalatainak hasznosítása szükséges, így különösen a globális nevelés témaköreinek bővítése szükséges: az emberi méltóság tiszteletére és szolidaritásra nevelés, a demokráciára nevelés, aktív állampolgárságra nevelés, az emberi jogok ismeretére, tudatosítására és tiszteletére nevelés, más kultúrák tiszteletére nevelés, a környezettudatosságra és fenntarthatóságra nevelés, nevelés a fejlődésért. A fenntarthatóság olyan gondolkodásmód kialakítását igényli - nem csak a környezeti nevelés minden szereplőjétől, hanem a társadalom minden tagjától, - amely képes a világ kihívásait rendszerben szemlélni, azokra választ adni.